تبلیغات
مد و مدگرایی - علل گرایش جوانان به مد
مد و مدگرایی

علل گرایش جوانان به مد

شنبه 26 بهمن 1387

 مسئله شناسی مد وجوانان :


دوره جوانی دوره گذرازبلوغ و شكل گیری حس استقلال طلبی فرد است. ازهمین رو جوان سعی دارد با روش های مختلف استقلال وهویت خود را به دیگران نشان دهد. مد ومدگرایی پدیده ای است كه كمابیش درمیان همه اقشارجامعه وجود دارد ، اما دراین میان ، جوانان ونوجوانان بیش ازدیگران به مد اهمیت داده وبسیارمدگرا می باشند.
فزونی احساس تنوع طلبی به عنوان یك نیاز روحی ، روانی همراه با تمایل به خودنمایی در جوانان ، گسترش رسانه ها و اینترنت ، توسعه وسایل ارتباط جمعی و فناوری های جدید رایانه ای و در پی آن گسترش ارتباط بین جوامع با فرهنگ های گوناگون وهمچنین مشاهده تصاویر جذاب از هنرپیشگان ، خوانندگان ، ورزشكاران و چهره های محبوب با مدل های جدید پوششی ، آرایشی وغیره ، همچنین متنوع تر شدن تفریحات و تسهیلات زندگی ، موقعیت جدید درشناخت وفهم ارزش ها ، باورها وانتخاب ها ودرنتیجه ترویج ناگهانی آداب وعقایدی را در پی دارد كه دربرخی موارد فراترازحد متعارف به ناهنجاری ورفتارهای متضاد با ارزش های جامعه تبدیل شده وخود را به عنوان یك مسئله اجتماعی نشان می دهد. اگرازجوانانی كه عادت كرده اند پوشش، آرایش ورفتارشان را طبق آخرین مدهای رایج تنظیم كنند، پرسیده شود كه به چه علت این كار را كرده اند، یا مثلااین آرم وكلمه روی لباس آنها چه كاركردی دارد، به سختی می توان پاسخ متقاعد كننده ای شنید ، جز آنكه: «خب، قشنگه !»، «برای اینكه مده .»! به نظربرخی جوانان، رعایت سبك پسندیده روزوپیروی ازمد روز، امری اجتناب ناپذیراست
.
این پاسخ ها گرچه سطحی به نظرمی رسند، اما در یك تحلیل روان شناختی نشان دهنده نوعی از تعلق گروهی، نوجویی ، تنوع طلبی و گرایش جوانان به امروزی شدن است و یك پدیده طبیعی در جهت ارضای این نیازها محسوب می شود ؛ اما از آنجا كه همراه آلامد (آنچه كه مد شده است) ، الگوهای رفتاری ، هنجاری و ارزش های خاصی در بین جوانان و نوجوانان رونق وشیوع یافته ومد كه نمایانگرارزش مسلط یك زمان در یك جامعه خاص است، عاملی برای انتقال هنجاروارزشی از جامعه ای به جامعه ای دیگر می شود ؛ بررسی زمینه ها وپیامدهای مدگرایی، یكی ازموضوعات مهم درجامعه ما محسوب می شود. ازآنجا كه دراكثرمواقع چنین محصولاتی (كالاهای فرهنگی) كه تولید داخل باشد را یافت نمی كند، به نوع تغییرشكل یافته وارداتی آن روی می آورد كه همین مسئله باعث بروزبرخی مسائل اجتماعی از جمله بحران هویت، می گردد. این موضوع اهمیت ولزوم ارائه كالاهی فرهنگی متناسب با فرهنگ ملی ومذهبی وهمچنین متناسب با تغییرات روز(جهان) را می رساند.

انگیزه وزمینه های روانشناختی مدگرایی درجوانان :

علاوه برزیرساخت های تاریخی واجتماعی ، مدگرایی دربین جوانان از یك سری اصول وسازه های روان شناختی نیز تبعیت می كند وبا انگیزه ها ونیازهای چندی در ارتباط است . میل به دیده شدن توسط دیگران درتمام انسان ها به نسبت های مختلف وجود دارد . گاه این خصلت به صورت نوعی خودنمایی وتقلید چشم بسته از فرهنگ بیگانگان جلوه می كند واغلب نتیجه آن ترویج هویت های بیگانه است. جامعه شناسان معتقدند كه رواج برخی مدها ، گاهی اوقات به معنای مخالفت جوانان یك نسل با محیط پیرامونشان است . به عبارتی هنگامی كه جوانی قادر نباشد آزادانه دیدگاهش را بیان كند ، امكانی برای رشد اقتصادی خود فراهم نبیند ، راهی برای تفریح و ابراز شادی ها و هیجاناتش نیابد ، به ناچار برای رهایی از این فشارها و یا برای مهار كردن خشم خویش از جامعه ای كه تصور می كند زندگی را بر او تنگ كرده است ، گاه به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه و برای شكستن ارزش های رسمی رایج اعلام می كند . او در این شرایط در سكوتی ظاهری و با به فاصله گرفتن از ارزش های جامعه می خواهد بگوید : «من هستم . مرا ببینید »!


ابرازوجود وجلب توجه دیگران:


افرادی هستند كه با تعویض و تغییر هرروزلباس و آرایش خود وخرید لباس های گران قیمت و مد روز ، در صدد جلب توجه دیگران بر می آیند . استفاده از لباس های چسبناك وبراق ورنگارنگ ، جوراب های شبیه تور ماهیگیری ، كفش هایی با پاشنه های خیلی بلند، آرایش تندی با رنگ های غیر طبیعی و ... (كه بیش از همه در بین جوانان و بخصوص دختران رایج است) ، باعث جلب توجه دیگران شده ، نگاه هایی را به خود معطوف می دارد. یكی ازدلایل گرایش جوانان به مد به خاطر مورد توجه قرار گرفتن (ابراز وجود و خودنمایی كردن) و پاسخگویی به نیازهای روانی آنهاست . جوانان به دلیل داشتن روحیه تاثیرپذیر آمادگی بیشتری برای پدیده های نو دارند . دلیل دیگر هم می تواند سرخوردگی ها و نداشتن اعتماد به نفس و چشم و همچشمی باشد كه افراد را به سوی مدهای مختلف می كشاند . البته عده ای هم هستند كه هیچ دلیل خاصی برای تبعیت از مد ندارند و فقط به خاطر اینكه این پدیده در جامعه رواج پیدا كرده از آن استقبال می كنند، می خواهند جای خود را درمیان اطرافیان وهم سن وسال های خود بازكنند وبابت آن هزینه های بسیاری را تقبل می كنند، حتی اگربرایشان مشكل باشد . در ادامه به تكمیل این بحث می پردازیم.


سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 10:36 ب.ظ
به دردبخور بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ

آرشیو

نویسندگان

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو

آخرین پستها